KÖPVILLKOR
Hos oss på Engelska Tapetmagasinet kan du köpa tapeter, tyger, färg och inredning via vår webshop och butik. Vår målsättning är att alltid erbjuda bästa möjliga service och en smidig upplevelse. Vi vill att du som kund ska känna att det är enkelt, tryggt och bekvämt att handla hos oss. Du väljer själv om du vill hämta dina varor i butik, hos ombud eller med hemleverans. Här har vi sammanställt information och villkor om betalning, leverans, ångerrätt med mera. Funderar du över något särskilt är du välkommen att kontakta oss på info@engelskatapetmagasinet.se eller 031-711 98 50.
BESTÄLLNING OCH KÖP
Var uppmärksam på att beskrivningarna till produkterna är subjektiva och att speciellt färger kan uppfattas olika av olika personer. Är du minsta osäker rekommenderar vi att du beställer ett prov i vår webshop. Under respektive produkt hittar du också information om leveranstid. När vi har tagit emot din beställning får du en orderbekräftelse via mail. När din beställning skickas från oss får du en uppdatering. När leveransen finns att hämta ut hos ditt ombud eller i vår butik, får du avisering via sms. Har du bokat hemleverans kommer du kontaktas av speditören.
Prover
Färgåtergivningen av bilder kan skilja något från dator och verklighet. Beställ därför gärna ett prov för att vara säker på färg, mönsterstorlek och struktur. Leveranstiden på prov är mellan 4-15 arbetsdagar- detta uppges också vid köp. Vi har ett stort lager med prover och de övriga beställer vi från leverantörerna. Vi skickar proverna med brev så fort vi har alla prover i din beställning. Om det tar väldigt lång tid att få hem några av proverna, så dellevererar vi din order. Storleken på prover varierar, oftast är de i A4-storlek men det kan vara mindre bitar (för tyger är prover oftast mindre).
Priser
Samtliga priser är inklusive moms (25%) och i svenska kronor. Vi förbehåller oss rätten till prisändringar och reserverar oss för uppenbara feltryck av prisinformation, fel i artikelinformation samt eventuell slutförsäljning. Du har möjlighet att ändra kassan till annat land, tex Norge, då visas priserna exklusive moms. Handlar du från ett annat EU-land betalar du i svenska kronor inklusive moms.
Mängdrabatt
Mängdrabatten gäller utvalda tapeter och tyger och dras per automatik i kassan. Rabatten dras av den totala köpsumman (dock ej på eventuella fraktkostnader). Observera att mängdrabatten inte går att kombinera med redan nedsatta varor.
Presentkort och rabattkoder
Presentkort och rabattkoder har en tidsbegränsad giltighetstid.
BETALNING
Privatkund
Tillsammans med Klarna erbjuder vi flera betalningsalternativ. Bland annat kort, faktura, delbetalning eller Swish. Har du frågor kring din betalning kan du antingen kontakta oss eller Klarnas kundtjänst direkt. Både vi och dom hjälper dig gärna med svar på frågor kring betalningen.
Företagskund
Tillsammans med Klarna erbjuder vi företag flera betalningsalternativ där maxgränsen är 50 000 kr. Vid större order kontakta oss på info@engelskatapetmagasinet.se så löser vi det på bästa sätt.
LEVERANSTID OCH FRAKT
Leveranstid anges i antal arbetsdagar och varierar beroende på produkt. Information hittas under respektive artikel. Notera att vid högtider och kampanjer kan leveranstiderna vara längre än normal. Om det finns behovs går det att boka expressleverans för de flesta produkter. Kontakta oss då på info@engelskatapetmagasinet.se eller 031-711 98 50. Har du beställt olika varor så kan de ibland ha olika leveranstid, och det är då den längsta leveranstiden som styr tiden. Vi strävar efter att skicka allt i ett paket, men önskar du delleveranser så behöver du meddela oss detta, och du kommer då att debiteras för ytterligare en fraktkostnad i efterhand. Vi reserverar oss från eventuella restnoteringar eller slutförsäljningar hos leverantör. Även omständigheter som är utom vår kontroll kan göra att leveranstiderna ibland kan bli längre än vi angett. Vid eventuell försening kontaktar vi dig. Vi reserverar oss för att leveranser till avlägsna orter kan ta någon eller några dagar extra utöver den information som anges på produktsidan.
Fri frakt
Vi erbjuder fri frakt på tapeter till privatpersoner inom Sverige. Leverans sker då till ombud. Om du gör en retur på en lagervara bekostas returfrakten av dig (läs mer under Returer) och du kommer att debiteras för frakten (199 kr) som ingick vid köpet.
Frakt inom Sverige
Du kan välja mellan nedanstående alternativ när du beställt dina varor:
- Hämta i butik
Bor du i närheten av Göteborg kan du välja att hämta paketet direkt hos oss i butiken på Västra Hamngatan 18. Vi hör av oss till dig när dina varor är färdiga att hämta.
- Ombud
Paketet skickas normalt till ditt ombud för avhämtning. När paket finns att hämta får du en avisering.
- Hemleverans dagtid
Med hemleverans får du ditt paket levererat till dörren. Leverans sker dagtid på vardagar efter telefonavisering. Kostnad specificeras i kassan när du gjort ditt val av leveranssätt.
- Hemleverans kvällstid
Med hemleverans får du ditt paket levererat till dörren. Leverans sker kvällstid på vardagar efter telefonavisering. Kostnad specificeras i kassan när du gjort ditt val av leveranssätt.
- Expressleverans
Expressfrakt varierar i tid och kostnad beroende på leverantör och mängd. Pris ges på förfrågan, maila till info@engelskatapetmagasinet.se.
Frakt inom EU
Inom EU levererar vi i normala fall till ditt postkontor. Kostnad specificeras i kassan när du gjort ditt val av leveranssätt.
Frakt till Norge
När du lägger en order i vår webshop så ändrar du land till Norge i kassan (priset visas i SEK inkl moms och räknas sedan om till NOK innan betalning). Minsta ordervärde är 2 500 SEK. Prover till ett lägre ordervärde går dock bra att beställa ändå, kontakta oss på info@engelskatapetmagasinet.se för att lägga en provorder. När du gjort din beställning får du ett mail med instruktioner om betalningsalternativ och eventuella tillkommande fraktkostnader (baserat på volym/vikt). Beroende på orderns innehåll så finns det två alternativ. Antingen får du en Klarna-länk, eller en proforma-faktura.
- KLARNA
För order där samtliga artiklar understiger 3 000 NOK styck så skickar vi en Klarna-länk (med varor och frakt) omräknad till NOK inklusive norsk moms (MVA).
- PROFORMA
För order som innehåller minst en artikel överstigande 3 000 NOK styck skickar vi en Proforma (med varor och frakt och förtullningsavgift). Varan sälj exklusive norsk moms och momsen debiteras därefter av fraktbolaget i samband med förtullning. På denna typ av order kommer vi att skicka en proforma ex moms.
Allting enligt gällande regler hos norska Skatteverket (Skatteetaten).
För att förtulla krävs att du anger ditt personnummer (11 siffor) eller organisationsnummer till oss. Företag hanteras alltid ex moms.
Fraktkostnaden baseras på vikt och volym.
När betalningen registrerats, beställs och skickas dina varor. Leveranstiden varierar beroende på vilken vara som beställts. För paket som ej är uthämtat inom 2 veckor, tillkommer lagerhyra som debiteras i efterhand av oss.
Norska kunder som önskar hämta varor i Sverige
Uthämtning på ombud i tex Strömstad eller annan ort. Svensk moms tillkommer. Kontakta oss på info@engelskatapetmagasinet.se så hjälper vi dig.
Ändring av namn eller leveransadress
Vid ändring av namn, leveransadress eller leveranssätt efter att varan skickats debiterar vi 325 kr. Detta för att täcka Engelska Tapetmagasinet kostnader hos transportföretagen.
Ej uthämtad vara
Vi ansvarar inte för paket som inte uthämtats av dig som kund inom skälig tid. Har du missat att hämta ut paketet, men vill ha varan, debiteras du som kund fraktkostnaden för det andra utskicket. I det fall du väljer att inte hämta ut paket, och det returneras från ditt ombud till Engelska Tapetmagasinet, kommer du debiteras hela ordervärdet inklusive frakt och eventuella fakturaavgifter.
KÖPARENS SKYLDIGHETER
Som köpare har du skyldighet att kontrollera varan direkt efter att du har mottagit den. Det är köparen som innehar besiktningsplikten och den kan inte överlåtas till tredje part.
Vid köp av tapeter
- Kontrollera att du fått rätt vara levererad innan eventuell förpackning bryts. Ge därför ingenting till målaren före du har kontrollerat att det är rätt tapet.
- Kontrollera att det samma färgbadsnummer på samtliga rullar. Variationer i färg kan annars uppstå.
- Kontrollera alltid att tapeten är helt felfri innan uppsättning. Detta betyder att hela tapeten måste kontrolleras noga före uppsättning då det är du som köpare som har den så kallade besiktningsplikten. Har du anlitat målare är det därför viktigt att veta att det ändå är du som har besiktningsplikten. Lägg därför till ett par extra dagar, utifall att något, mot all förmodan, skulle vara fel på rullarna. Anlitar du en målare, som upptäcker felet först när de ska sättas upp, så kan kostnaden för målaren inte täckas av oss.
- Spara alla etiketter som sitter på tapeten.
- Eventuell reklamation måste göras till oss inom 8 dagar efter mottagandet.
- Anmäl reklamation till info@engelskatapetmagasinet.se med bilder på felet, etiketter, ordernummer, artikelnummer, färgbadsnummer samt beskrivning av ärendet.
Vid köp av tyger
- Kontrollera att du fått rätt vara levererad.
- Kontrollera att hela tygstycket är helt felfritt före du klipper eller syr i tyget. Detta är extra viktigt eftersom ingen tillverkare godkänner reklamationer där man har klippt eller sytt i tyget. Har du anlitat sömmerska är det därför viktigt att veta att det ändå är du som har besiktningsplikten. Lägg därför till ett par extra dagar, utifall att något, mot all förmodan, skulle vara fel på tyget. Anlitar du en sömmerska, som upptäcker felet först när det ska sys, så kan kostnaden för sömnaden inte täckas av oss.
- Spara alla etiketter som sitter på tyget.
- Eventuell reklamation måste göras inom oss inom 8 dagar efter mottagandet.
- Anmäl reklamation till info@engelskatapetmagasinet.se med bilder på felet, etiketter, ordernummer, artikelnummer, färgbadsnummer samt beskrivning av ärendet.
Vid köp av färg
- Kontrollera att du fått rätt kulör och kvalité levererad.
- Kontrollera att du har rätt underlag för den färg du har köpt.
- Spara alla etiketter som sitter på färgburken.
- Eventuell reklamation måste göras inom oss inom 8 dagar efter mottagandet.
- Anmäl reklamation till info@engelskatapetmagasinet.se med bilder, ordernummer och beskrivning av ärendet.
ÅNGERRÄTT
Våra produkter har olika returvillkor beroende på produkttyp samt om det är lagervara eller beställningsvara. Då alla tapetrullar har ett speciellt batchnummer (trycknummer) som anger färgbad, går enstaka rullar inte att sälja vidare. Om du är minsta osäker på ditt val rekommenderar vi därför alltid att du beställer ett prov för att se att den motsvarar dina förväntningar. Är du osäker på mängd så hjälper vi alltid till att räkna på dina mått. Kontakta oss innan du lägger din beställning om du är osäker på returvillkoren eller vad som är lagervara respektive beställningsvara. Vid en eventuell retur måste du alltid kontakta oss på info@engelskatapetmagasinet.se innan du skickar tillbaka varan/varorna, för att veta att returen är godkänd.
Ångerrätt på lagervaror
Engelska Tapetmagasinet erbjuder 14 dagars öppet köp på lagerförda varor från den dag du mottagit varan. För att säkerställa att en produkt är en lagervara, vänligen kontakta oss innan du gör din beställning. Du står själv för returfrakten. Produkten måste vara i obruten förpackning och oskadat skick, och alla etiketter ska vara kvar på varan. Vi utfärdar kredit inom 14 dagar efter att vi mottagit varan i retur. Återbetalning sker till samma betalsätt som användes vid köpet. Kampanjvaror med sänkt pris tas inte i retur. Ångerrätt gäller endast för privatpersoner inom EU.
Outhämtade paket
Om du inte hämtar ut ditt paket inom den angivna tidsramen och det returneras till oss, anses varan inte ha levererats och du kan inte åberopa ångerrätt. För att returnera en vara måste du meddela oss om din avsikt att göra detta inom 14 dagar från mottagandet. Om varan returneras utan att du informerat oss i förväg, förbehåller vi oss rätten att avvisa returen och inte utföra någon återbetalning. Kunden ansvarar för returfrakt och eventuella hanteringskostnader för outhämtade paket. Om paketet returneras utan förhandsinformation eller om det inte hämtas ut, kommer vi att debitera kunden för dessa kostnader, och ingen återbetalning av köpesumman kommer att ske.
Ingen ångerrätt på specialbeställda varor
Öppet köp gäller inte på beställningsvaror, vilket utgör merparten av vårt sortiment. Detta inkluderar tapeter med unika färgbad eller mått som anpassats efter din beställning. Enligt Distansavtalslagen 11§ punkt 3 gäller inte ångerrätt om varan tillverkas enligt kundens specifikationer, t.ex. tapeter och tyger som trycks eller beskärs på beställning. Dessa varor får unika färgbad och mått, och ångerrätt omfattar därför inte dessa produkter. Ångerrätten gäller inte heller om varan har tillverkats enligt dina anvisningar eller fått en personlig prägel, t.ex. måttbeställda gardiner eller bruten färg. Vi rekommenderar därför att du beställer prov innan du gör din beställning. Ångerrätt gäller endast för privatpersoner inom EU.
Vid retur av varor
- Kontrollera om varan är lagervara eller beställningsvara för att veta om den kan returneras.
- Maila oss på info@engelskatapetmagasinet.se och ange namn samt ordernummer.
- Invänta godkännande från oss innan du skickar tillbaka varan.
- När du fått godkännande från oss, ombesörjer och bekostar du returen själv via valfri speditör (t.ex. Schenker eller Postnord). Returen måste skickas som företagspaket, direkt till vår dörr. Vi har inte möjlighet att hämta paket hos ombud eller utlämningsställe.
- Returer som skickas till ombud accepteras inte. I så fall tas en avgift på 250 kr ut.
- Produkten ska vara i obruten förpackning och oskadat skick med etiketter kvar.
- Vi rekommenderar att du behåller överbliven tapet om någon våd blir skadad och behöver bytas ut, eftersom det kan vara svårt att få tag i samma trycknummer.
- Oanmälda returer hanteras inte.
- När returen är registrerad hos oss, krediteras du inom 14 dagar.
Återbetalning
Återbetalning sker inom 14 dagar efter det att vi fått tillbaka varan. Om du som har handlat tapeter där det ingår fri frakt, och du väljer att returnera tex en lagervara, så kommer frakten till dig (199 kr) att dras från kostnaden vi eventuellt ska kreditera. Vid eventuellt nyttjande av mängdrabatten, så korrigeras detta om det blir en minskad procentsats.
REKLAMATION
Vi är måna om att du ska kunna känna dig trygg med ditt köp och därför vill vi veta om något är fel med din produkt. Som köpare har du skyldigheter som redovisas ovan. Har du följt dessa, samt de medföljande produktrekommendationerna men ändå behöver reklamera din vara så ska detta göras till oss inom 8 dagar från mottagandet.
Reklamationen mailas till info@engelskatapetmagasinet.se och mailet ska då innehålla ordernummer, bilder och beskrivning av felet samt bild på etiketten. Felaktigt bruk av våra produkter, tex felaktig tapetsering, ger inte någon rätt till reklamation.
Ersättning
Efter godkänd reklamation av både oss och leverantör ersätts varan i första hand med ny felfri vara. Vi ersätter också eventuell fraktkostnad, men inga ytterligare kostnader för tex hantverkare.
Transportskada
Om du upptäcker att varan är skadad redan vid leveransen ska du ej acceptera varan utan returnera den till uthämtningsstället eller till budet. Meddela oss därefter på info@engelskatapetmagasinet.se.
Felaktig vara
Som vi beskriver under köparens skyldigheter ovan är det du som köpare som har besiktningsplikten, och måste kontrollera att du har fått rätt vara innan du tex ger den till målaren. Om du får en vara som är felaktig eller skadad ska den reklameras snarast.
ÖVRIGT
Personuppgifter
När du handlar hos oss godkänner du att vi lagrar och använder dina uppgifter. Detta gör vi för att kunna erbjuda bästa möjliga service. Med hjälp av dina personuppgifter kan vi komma att kolla din kreditstatus samt din adress. Uppgifterna vi samlar in finns inte i några offentliga register och är alltså inte synliga för andra privatpersoner eller företag. Vi kommer inte under några omständigheter att sälja eller överlåta dina personuppgifter till någon annan. PUL ger dig rätt att ta del av den information som vi har lagrat om dig och om du anser att den är irrelevant eller felaktig har du alltid rätt att begära att vi ändrar eller tar bort den.
Misstag
Misstag sker ibland genom mänskliga faktorn eller andra fel. Vi har stor erfarenhet av nöjda kunder ända sedan vi öppnade 1899 och det är något vi alltid lägger stor vikt vid. Alla vi på Engelska Tapetmagasinet strävar efter att du ska vara riktigt nöjd med ditt köp. Om ett misstag sker kommer vi naturligtvis göra vårt bästa att försöka korrigera det snarast möjligt.
KONTAKTUPPGIFTER
Engelska Tapetmagasinet
Västra Hamngatan 18
411 17 Göteborg
031-711 98 50
info@engelskatapetmagasinet.se