Stäng

VANLIGA FRÅGOR

Har du frågor inför ditt köp så är du alltid välkommen att ringa oss på 031-711 98 50. Här har vi samlat svaren på de vanligaste frågorna. 

 

 

Kan man köpa prover?

Ja, vi skickar gärna prover och det går också bra att beställa dem direkt i vår webshop under respektive produkt. Prover är bra för att du ska kunna vara helt säker på både färg, storlek på mönster och struktur innan du beställer. Proverna är oftast A4, A5 eller ibland mindre för tapeter, för tyger är proverna generellt mindre. Observera att en smärre färgskillnader kan förekomma mellan prov och vara pga olika tillverkningsdatum och färgbad. Alla tapeter/tyger är tyvärr inte möjliga att ge prov på. Man beställer prover på samma ställe som tapeten/tyget. I priset på provet ingår frakt. Det är också bra att tänka på att just prover tar allt mellan 2 dagar till tre veckor, men när man sedan beställer själva tapeten eller tyget så går det betydligt snabbare. Anledningen till detta är att våra leverantörer inte alltid prioriterar tapetprover.

 

 

Får jag något kvitto när jag har beställt?

Du får en kvittens per e-post strax efter att du har genomfört beställningen.  Om du ej fått något inom 24 timmar kontakta oss så att inget har gått fel.

 

 

Hur lång är leveranstiden?

Vi har en del tapeter som lagervara och de övriga levererar vi normalt inom 2-7 dagar vecka för svenska tapeter och 7-14 dagar för övriga. För tapet- och tygprover gäller ca 2-3 veckor. Se mer under respektive produkt. Behöver du tapeter eller tyg snabbt så löser vi givetvis en expressleverans från de flesta leverantörer. Det tillkommer då en kostnad men går oftast att få hem det mesta inom 48 timmar. 

 

 

Vad är fraktkostnaden?

Tapeter skickas fraktfritt om det finns på webshopen.  Vid val av hemleverans tillkommer ytterligare 200 kronor för dagtid och 400 kronor för kvällstid. Vid leverans utanför Sverige, men inom EU, tillkommer en kostnad på 299:-.

 

 

Har ni något rabattsystem?

Handla lite mer och få mängdrabatt - Läs mer om våra aktuella kampanjer här

Rabatten dras automatiskt i kassan (OBS! gäller ej tapeter från Svenskt Tenn/Josef Frank, prover, presentkort eller varor som redan är nedsatta i pris.

 

 

Vilken typ av betalning erbjuder ni?

Vi accepterar betalning med swish, de flesta bank/kreditkort samt faktura.

 

- Bank/Kreditkort
Vi accepterar betalningar med konto- eller kreditkort från Visa eller Mastercard/Eurocard. Kundens kortnummer och kortets giltighetstid måste anges. Pengarna dras från Kundens konto vid beställningstillfället. Kontrollera att ingen spärr mot betalning över Internet finns på kortet.

 

- Faktura
Om betalning istället önskas mot faktura så tillkommer en avgift på 49 kr. För att faktura ska kunna godkännas krävs att personnummer anges vid köpet.

 

 

Vilken säkerhet har ni vid betalning?

Vid kortbetalning använder Engelska Tapetmagasinet Ecster Pay (tidigare Handelsbanken Finans) som samarbetspartner. Ecster verifierar kreditkortet online på ett snabbt och säkert sätt. Kortnumret skickas genom en starkt krypterad uppkoppling direkt till banken. Engelska Tapetmagasinet har ingen tillgång till någon kortinformation eller bankkontoinformation. Ecster Pay använder SSL som är en industristandard och bland den bästa programvaran som finns för säkra e-handelstransaktioner. 

 

Vilka leveranssätt erbjuder ni och vad kostar frakten?

Vi erbjuder tre olika leveranssätt (inom Sverige):

- Varorna hämtas i vår butik Engelska Tapetmagasinet i Göteborg
Bor du i närheten av Göteborg kan du välja att hämta paketet direkt hos oss i butiken på Västra Hamngatan 18. Vi hör av oss till dig när produkten är färdig att hämta. Naturligtvis tillkommer ingen fraktkostnad vid detta leveranssätt. 

- Varorna hämtas direkt på utlämningsstället 
En avi eller sms skickas till dig och du hämtar själv varan på ditt utlämningsställe. Paketet skickas normalt till närmaste utlämningsställe för avhämtning. 

- Hemleverans
Med hempaket kan du få ditt paket levererat till dörren. Leverans sker dagtid vardagar efter telefonavisering. Tilläggskostnad: 200 kronor

 

 

Hur hanterar ni returer?

Vi accepterar endast returer vid lagervara, felaktig vara eller transportskada. 

Lagervara: Engelska Tapetmagasinet erbjuder öppet köp i 14 dagar på lagerförda tapeter från den dag du tagit emot varan. Du står själv för returfrakten. Förpackningen ska vara obruten och i oskadat skick med eventuella etiketter kvar på varan. Kredit utfärdas när returen anlänt till oss. Detta gäller dock ej varor som vi beställer från våra utländska leverantörer som utgör merparten av vårt sortiment. Se våra köpvillkor för ytterligare information.

Felaktig vara: Om du får en vara som är felaktig eller skadad ska den reklameras snarast, dock senast inom 8 dagar efter mottagande. Kontakta oss på info@engelskatapetmagasinet.se. 
Varje tapetrulle/tyg ska kontrolleras noga före uppsättning/användning. Tänk på att alltid kontrollera att alla tapetrullarna av samma vara är i samma tryck/batchnummer. Vid reklamation ersätter vi med ny vara alternativt pengar tillbaka. Vi ersätter också eventuell fraktkostnad men inga ytterligare kostnader. 

Transportskada: Om du upptäcker att varan är skadad redan vid leveransen ska du ej acceptera varan utan returnera den till uthämtningsstället eller till budet. Felaktigt bruk av våra produkter tex. felaktig tapetsering ger inte heller någon rätt till retur. Var därför noga med att följa rekommendationerna i produktfakta eller i våra tapetseringsråd som medföljer.Vid retur måste du kontakta oss innan du returnerar varan på info@engelskatapetmagasinet.se.

Om du är osäker på tapeten/tyget rekommenderar vi att du först beställer ett prov så den motsvarar dina förväntningar.

 

 

Jag hittar inte det jag söker?

Är det någon produkt du saknar i webshoppen så kontakta oss på info@engelskatapetmagasinet.se, så kommer vi göra vårt bästa för att kunna leverera ditt önskemål.

 


Tapeterna/tyget räckte inte och jag behöver mer.  Vad ska jag tänka på?

Tänk på att färgen på tapeter/tyger kan variera något mellan olika tillverkningar. Fabrikanten märker alltid rullarna med ett särskilt batchnummer som du behöver. Vid leverans av kompletteringar kan vi tyvärr ej garantera leverans av ursprungligt batchnummer. Observera att denna skillnad inte ger dig rätt till retur.

 

 

Ni räknade fram att vi behövde fem rullar men vi klarade oss på fyra, varför då?

Vi måste räkna så att det garanterat räcker eftersom det är risk att man inte får tapeter från samma färgbad om man måste komplettera.  Beroende på hur man klipper/skär varje våd kan man få ut olika antal våder per rulle. Små skillnader i höjd och bredd kan ge stora konsekvenser så vi rekommenderar att du mäter så noga som möjligt och ej räknar med lister och dylikt som ej ska täckas av tapet. Snedväggar och fönster ger också stora skillnader. Tyvärr kan vi inte köpa tillbaka överblivna rullar av beställningsvaror.  

 

 

Jag tyckte inte att beskrivningen på produkten stämde?

Var uppmärksam på att beskrivningarna till produkterna är subjektiva, och att speciellt färger kan uppfattas olika av olika personer.  Om du är osäker på tapeten/tyget rekommenderar vi att du först beställer ett prov.

 

 

Vad kan jag göra vid problem i beställningen?

Vi gör allt för att göra din beställning hos oss så angenäm som möjligt. 

Problem? Ta kontakt oss på  email info@engelskatapetmagasinet.se  eller på telefon 031 – 711 98 50.

 

 

Kan jag ändra min beställning?

Vill du ändra en beställning, t. ex. därför att du gjort något fel, informera oss då omedelbart så att vi kan vidta nödvändiga ändringar. Så länge beställningen inte är beställd hos våra leverantörer och/eller levererad tar vi emot önskemål om ändringar.

 

Vad betyder symbolerna på min tapet?

Se nedanstående bild med förklaring på de flesta symboler.

 

 

 

Vad betyder mönsterpass?

Tapet och tyg trycks med rullar och därför har de ett mönsterpass, ibland även kallad rapport.  Det är med vilket avstånd mönstret återupprepar sig. Vanliga typer av mönsterpass är:

- Rakt mönsterpass – där mönstret matchar över hela vidden på tapeten.

- Förskjutet mönsterpass/Half drop – där mönstret är förskjutet för att ge en större variation i mönstret.

- Fritt – där mönstret inte behöver mönsterpassas, ingen passning.

 

 

Kan ni skicka utanför Sverige?

Vi kan leverera inom hela EU, bara välj rätt leveranssätt i kassan. 

 

 

För Norge gäller följande:

Eftersom fraktkostnaden varierar och svensk moms inte ska ingå, gör vi en offert efter att du lagt din beställning. Denna offert mailas sedan till din angivna mailadress.

Så fort offerten/fakturan bekräftats av dig och vi mottagit din betalning börjar vi hantera din order. Varorna skickas sedan till dig i Norge. Norsk tull och moms tillkommer. Observera att din leveranstid förlängs något pga denna hantering. 

 

 

Kan jag returnera tillklippta tyger?

Vi kan tyvärr inte ta tillbaka till- eller avklippta varor. Vänligen använd vår provtjänst, om du vill vara säker på att tyget motsvarar dina förväntningar.

 

 

Finns det en minimimängd för en tyg-beställning?

Ja, du måste beställa minst 1,0 löpande meter av varje tyg. Från det kan du bestämma längden i steg om 10 cm om inte annat anges.

 

Håll dig uppdaterad

Följ oss på Instagram

Följ @Tapetmagasinet på instagram och ta del av vår värld fylld med tapeter, inspiration och inredningsglädje.

Till vår instagram

Mängdrabatt

Hos oss får du mer rabatt ju mer du handlar. Upp till 15% online.

Läs mer här >>

Fri frakt

Vi har fri frakt på tapeter. Snabb och smidig leverans.

Läs mer här >>

Personlig service

Ring eller maila oss, så hjälper vi dig direkt.

Läs mer här >>

Smidig betalning

Betala smidigt med swish, kort, faktura eller delbetalning.

Läs mer här >>

Din kundvagn

Kundvagnen är tom
0 artiklar 0 kr
Till kassan