Om oss / Vanliga frågor

VANLIGA FRÅGOR

Kan man få prover?

Får jag något kvitto när jag har beställt?

Hur lång är leveranstiden?

Vad är fraktkostnaden?

Har ni något rabattsystem?

Vilken typ av betalning erbjuder ni?

Vilken säkerhet har ni vid kortbetalning?

Vilka leveranssätt erbjuder ni och vad kostar frakten?

Hur hanterar ni returer?

Jag hittar inte det jag söker?

Tapeterna/tyget räckte inte och jag behöver mer.  Vad ska jag tänka på?

Ni räknade fram att vi behövde fem rullar men vi klarade oss på fyra, varför då?

Jag tyckte inte att beskrivningen på produkten stämde?

Vad kan jag göra vid problem i beställningen?

Kan jag ändra min beställning?

Vad händer om enbart delar av beställningen kan levereras?

Vad betyder symbolerna på min tapet?

Vad betyder mönsterpass?

Kan ni skicka utanför Sverige?

Kan jag returnera tillklippta tyger?

Finns det en minimi-mängd för en tyg-beställning?

 


Kan man få prover?

Ja, vi skickar prover. Detta så att du kan vara helt säker på färg och struktur innan du beställer. Proverna är oftast A4 eller mindre för tapeter, för tyger är proverna generellt mindre. Observera att smärre färgskillnader kan förekomma mellan prov och vara. Alla tapeter/tyger är tyvärr inte möjliga att ge prov på. Man beställer prover på samma ställe som tapeten/tyget. I priset på provet ingår frakt.

 

Får jag något kvitto när jag har beställt?

Du får en kvittens per e-post strax efter att du har genomfört beställningen.  Om du ej fått något inom 24 timmar kontakta oss så att inget har gått fel.


Hur lång är leveranstiden?

Vi har en del tapeter som lagervara och de övriga levererar vi normalt inom 2-7 dagar vecka för svenska tapeter och 7-14 dagar för övriga. För tapet- och tygprover gäller ca 2-3 veckor. Se mer under respektive produkt.


Vad är fraktkostnaden?

Tapeter och tygorder skickas fraktfritt om det finns på webshopen.  Vid val av hemleverans tillkommer ytterligare 160 kronor. Vid leverans utanför Sverige men inom EU tillkommer en kostnad på 299:-.


Har ni något rabattsystem?

Handla lite mer och få mängdrabatt - vår ordinarie rabatt är:

- 10% i rabatt när du handlar över 2000:-

- 15% i rabatt när du handlar över 6000:-

 

Rabatten dras automatiskt i kassan (OBS! gäller ej tapeter från Svenskt Tenn/Josef Frank, prover, presentkort eller varor som redan är nedsatta i pris.


Vilken typ av betalning erbjuder ni?

Vi accepterar betalning med de flesta bank/kreditkort och faktura.


- Bank/Kreditkort
Vi accepterar betalningar med konto- eller kreditkort från Visa eller Mastercard/Eurocard. Kundens kortnummer och kortets giltighetstid måste anges. Pengarna dras från Kundens konto vid beställningstillfället.
Kontrollera att ingen spärr mot betalning över Internet finns på kortet.


- Faktura
Om betalning istället önskas mot faktura så tillkommer en avgift på 45:-. För att faktura ska kunna godkännas krävs att personnummer anges vid köpet.


Vilken säkerhet har ni vid kortbetalning ?
Vid kortbetalning använder Engelska Tapetmagasinet DebiTech som samarbetspartner. Debitech verifierar kreditkortet online på ett snabbt och säkert sätt. Kortnumret skickas genom en starkt krypterad uppkoppling direkt till banken. Engelska Tapetmagasinet har ingen tillgång till någon kortinformation eller bankkontoinformation. Debitech använder SSL som är en industristandard och bland den bästa programvaran som finns för säkra e-handelstransaktioner. 


Så här fungerar det: 
- Kunden skriver in sina kortuppgifter på DIBS server. 
- DIBS anropar banken, som auktoriserar betalningen och visar svaret för kunden. 
- Rapporter skickas till Konsumenten och till Engelska Tapetmagasinet 
- Om betalningen godkänns av banken överförs pengar från konsumentens konto till butikens konto. 


Vilka leveranssätt erbjuder ni och vad kostar frakten?


Vi  erbjuder tre olika leveranssätt (inom Sverige):


- Varorna hämtas i vår butik Engelska Tapetmagasinet i Göteborg
Bor du i närheten av Göteborg kan du välja att hämta paketet direkt hos oss i butiken på Västra Hamngatan 18. Vi hör av oss till dig när produkten är färdig att hämta.Naturligtvis tillkommer ingen fraktkostnad vid detta leveranssätt. 


- Varorna hämtas direkt på utlämningsstället 
En avi eller sms skickas till dig och du hämtar själv varan på ditt utlämningsställe. Paketet skickas normalt till närmaste utlämningsställe för avhämtning. 

- Hemleverans
Med hempaket kan du få ditt paket levererat till dörren. Leverans sker vardagar mellan 17:00 – 22:00 efter telefonavisering. Tilläggskostnad: 160 kronor


Hur hanterar ni returer?

Vi accepterar endast returer vid lagervara, felaktig vara eller transportskada.


Lagervara: Engelska Tapetmagasinet erbjuder öppet köp i 14 dagar på lagerförda tapeter från den dag du tagit emot varan. Du står själv för returfrakten. Förpackningen ska vara obruten och i oskadat skick med eventuella etiketter kvar på varan. Kredit utfärdas när returen anlänt till oss. Detta gäller dock ej varor som vi beställer från våra utländska leverantörer som utgör merparten av vårt sortiment. Se våra köpvillkor för ytterligare information.

Felaktig vara: Om du får en vara som är felaktig eller skadad ska den reklameras snarast, dock senast inom 8 dagar efter mottagande. Kontakta oss på info@engelskatapetmagasinet.se. 
Varje tapetrulle/tyg ska kontrolleras noga före uppsättning/användning. Tänk på att alltid kontrollera att alla tapetrullarna av samma vara är i samma tryck/batchnummer. Vid reklamation ersätter vi med ny vara alternativt pengar tillbaka. Vi ersätter också eventuell fraktkostnad men inga ytterligare kostnader. 

Transportskada: Om du upptäcker att varan är skadad redan vid leveransen ska du ej acceptera varan utan returnera den till uthämtningsstället eller till budet. Felaktigt bruk av våra produkter tex. felaktig tapetsering ger inte heller någon rätt till retur. Var därför noga med att följa rekommendationerna i produktfakta eller i våra tapetseringsråd som medföljer.Vid retur måste du kontakta oss innan du returnerar varan på info@engelskatapetmagasinet.se.

Om du är osäker på tapeten/tyget rekommenderar vi att du först beställer ett prov så den motsvarar dina förväntningar.


Jag hittar inte det jag söker?

Är det någon produkt du saknar i webshoppen så kontakta oss på info@engelskatapetmagasinet.se, så kommer vi göra vårt bästa för att kunna leverera ditt önskemål.

Tapeterna/tyget räckte inte och jag behöver mer.  Vad ska jag tänka på?

Tänk på att färgen på tapeter/tyger kan variera något mellan olika tillverkningar. Fabrikanten märker alltid rullarna med ett särskilt batchnummer som du behöver. Vid leverans av kompletteringar kan vi tyvärr ej garantera leverans av ursprungligt batchnummer. Observera att denna skillnad inte ger dig rätt till retur.


Ni räknade fram att vi behövde fem rullar men vi klarade oss på fyra, varför då?

Vi måste räkna så att det garanterat räcker eftersom det är risk att man inte får tapeter från samma färgbad om man måste komplettera.  Beroende på hur man klipper/skär varje våd kan man få ut olika antal våder per rulle. Små skillnader i höjd och bredd kan ge stora konsekvenser så vi rekommenderar att du mäter så noga som möjligt och ej räknar med lister och dylikt som ej ska täckas av tapet. Snedväggar och fönster ger också stora skillnader. Tyvärr kan vi inte köpa tillbaka överblivna rullar av beställningsvaror.  


Jag tyckte inte att beskrivningen på produkten stämde?

Var uppmärksam på att beskrivningarna till produkterna är subjektiva, och att speciellt färger kan uppfattas olika av olika personer.  Om du är osäker på tapeten/tyget rekommenderar vi att du först beställer ett prov.

 

Vad kan jag göra vid problem i beställningen?

Vi gör allt för att göra din beställning hos oss så angenäm som möjligt. 

Problem? Ta kontakt oss på  email info@engelskatapetmagasinet.se  eller på telefon 031 – 711 98 50.


Kan jag ändra min beställning?

Vill du ändra en beställning, t. ex. därför att du gjort något fel, informera oss då omedelbart, så att vi kan vidta nödvändiga ändringar. Så länge beställningen inte är beställd hos våra leverantörer och/eller levererad tar vi emot önskemål om ändringar.


Vad händer om enbart delar av beställningen kan levereras?

I fallet att enbart delleverans är möjlig, skickar vi ut det vi kan skicka enligt den normala orderbehandlingen. Det som saknas, skickar vi omedelbart efter vi har fått det - utan portokostnader för dig. Självklart informeras du om detta. Skulle en efterleverans visa sig vara omöjlig, krediteras du givetvis med det eventuellt redan betalda beloppet.


Vad betyder symbolerna på min tapet?

Se nedanstående bild med förklaring på de flesta symboler.



Vad betyder mönsterpass?

Tapet och tyg trycks med rullar och därför har de ett mönsterpass, ibland även kallad rapport.  Det är med vilket avstånd mönstret återupprepar sig. Vanliga typer av mönsterpass är:

- Rakt mönsterpass – där mönstret matchar över hela vidden på tapeten.

- Förskjutet mönsterpass/Half drop – där mönstret är förskjutet för att ge en större variation i mönstret.

- Fritt – där mönstret inte behöver mönsterpassas.


Kan ni skicka utanför Sverige?

Vi kan leverera inom hela EU, bara välj rätt leveranssätt i kassan. 

För Norge gäller följande:

Eftersom fraktkostnaden varierar och svensk moms inte ska ingå, gör vi en offert efter att du lagt din beställning.
Denna offert mailas sedan till din angivna mailadress.

Så fort offerten/fakturan bekräftats av dig och vi mottagit din betalning börjar vi hantera din order. Varorna skickas sedan till dig i Norge.
 

Kan jag returnera tillklippta tyger?

Vi kan tyvärr inte ta tillbaka till- eller avklippta varor. Vänligen använd vår provtjänst, om du vill vara säker på att tyget motsvarar dina förväntningar.


Finns det en minimimängd för en tyg-beställning?

Ja, du måste beställa minst 1,0 löpande meter av varje tyg. Från det kan du bestämma längden i steg om 10 cm om inte annat anges.

Din kundvagn

Kundvagnen är tom
0 artiklar 0 kr
Till kassan
 
Stäng